|
لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مدیریت پارلمان شهری پایتخت را در دست گرفت
نهتهرانیها به شورای تنبل
گروه اجتماعی: بر اساس اعلام فرمانداری تهران، اعضای منتخب شورای ششم پایتخت مشخص شدند و از شهریورماه سال جاری ترکیبی جدید از اعضای شورا به خیابان بهشت قدم خواهند گذاشت. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حالی که رقبای جدی همچون لیست جمهور و شورای وحدت را پیش روی داشت، توانست در این دوره از انتخابات تمام 21 کرسی شورای شهر تهران را به دست آورد و عملا مدیریت شهر برای 4 سال آینده را در اختیار داشته باشد. بر این اساس با توجه به عملکرد ثبت شده از شورای پنجم شهر تهران و ضعف در ارائه خدمات به مردم، طیف سیاسی حامی این جریان و در نهایت اعضای لیست جمهور نتوانستند اقبال عمومی برای جذب آرا را به دست آورند و از ورود به شورا بازماندند.
بر اساس اعلام فرمانداری تهران، مهندس مهدی چمران با کسب 476282 رای و جعفر بندیشربیانی با 255854 رای بیشترین و کمترین میزان آرا برای اعضای شورای ششم شهر تهران را به دست آوردند. تعداد اعضای علیالبدل این دوره از شورای شهر 11 نفر هستند که نفر بیستودوم منتخب تهران جعفر فرجی با 74294 رای و محمد خزاییفدافن با 39292 رای بیشترین و کمترین آرا را در بین اعضای علیالبدل به خود اختصاص دادهاند. حال با توجه به لیست منتخب شهر تهران که تعدادی از آنان در دورههای دوم، سوم و چهارم مدیریت شهری حضور داشتند و در این دورههای مدیریتی مردم بیشترین حجم خدمات در شهر و اجرای پروژههای عمرانی را شاهد بودند، این توقع میرود که شورای ششم یک بار دیگر مسیر تحول و سازندگی ادوار گذشته را ادامه داده و خدمترسانی به مردم وارد فاز جدیدی شود. مهدی چمران، منتخب مردم تهران برای حضور در شورای ششم طی نشستی خبری به تبیین فعالیتهای شورای شهر تهران در ۴ سال آینده پرداخت. چمران گفت: بدهی شهرداری تهران در پایان دوره قبل بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بود و هر ساله شهرداری به تناسب این مقدار بدهی داشته و تمام آن به وزارت کشور پرداخت شده است. اکثر نهادهایی که کار اجرایی دارند از این قبیل بدهیها دارند و این موضوع مساله پیچیدهای نیست. وی افزود: در آن موقع برای اجرای پروژهها از بانک مرکزی پول قرض میگرفتیم که به نفعمان بود تا در برخی مواقع برای اجرای برخی امور پول قرض بگیریم تا پروژه زودتر و ارزانتر تمام شود و مهمتر از آن اینکه مردم از این پروژه استفاده کنند. چمران گفت: اکنون شاهد این هستیم که بدهی قبلی ما افزایش یافته و علت آن را نمیدانیم که به چه عللی این افزایش بدهی رخ داده است.
* شهرنفروشی یک شعار است
در حالی که شهر طی ۴ سال گذشته از نظر ساختوساز مسکن با رکود روبهرو شد و همین موضوع زمینهساز ایجاد تورم در بازار مسکن شد اما مدیران دوره پنجم مدیریت شهری بر این باورند که توقف ساخت و ساز یکی از موفقترین دستاوردهای آنان بوده است. اما مهدی چمران بر این باور است که «توقف ساختمانسازی کار درستی نیست». وی گفت: شهرفروشی در دهه ۷۰ صورت گرفت که آمدند و گفتند هر چقدر پول بدهید به شما تراکم میفروشیم. طرح جامع شهر تهران را بعد از سال ۴۹ تعیین کردیم، این در حالی بود که هر شهرداری هر طور که دلش میخواست عمل میکرد.
چمران گفت: ۲۸ مهندس مشاور گرفتیم و برای هر منطقه مهندس مشاور قرار دادیم که در فرصت کوتاهی طرحها جمعآوری شد و طرح جامع تهران به تصویب رسید و اکنون شاهد این هستیم که شهر تهران قانون دارد و بر اساس آن باید کار کنیم.
وی افزود: شهر فروختن و نفروختن یک شعار است، تلاش ما این بود که در بافتهای فرسوده ساختمانسازی شود، باید تشویق کنیم افراد در این مناطق خانه بسازند و برای انجام این کار گفتیم تا یک ریال عوارض پرداخت نشود، حتی برای ساخت در مناطق دارای بافت فرسوده جرایم موجود را خودمان پرداخت کردیم.
* تجدیدنظر در قانون باغات
یکی از موضوعات چالشبرانگیز دوره پنجم مدیریت شهری موضوع مدیریت باغات بود که اعضای شورای شهر کنونی بسیار تلاش کردند با مانور روی قانون باغات، بخش عمدهای از کمکاریهای خود را پوشش دهند. در این زمینه چمران گفت: درباره قانون باغات تجدیدنظر خواهیم کرد؛ سال ۹۹ یک پروانه باغات هم صادر نشد، از آن طرف در سال ۹۸ یک پروانه صادر شد، لذا نباید این طور باشد. منتخب شورای شهر تهران گفت: در اصطلاح شهرسازی به ساختمانی که بالای ۱۲ طبقه دارد برج میگویند اما عدهای برای خانههای ۸ طبقهای مجوز برج باغ میگیرند و ساختوساز میکنند. چمران تاکید کرد: باید این قانون اصلاح شود و فکری برای ساختوسازها در باغات و حفظ درختان شود. باید مردم را تشویق به درختکاری کنیم تا درخت بکارند. وی درباره رویکرد شورای ششم به موضوع شفافیت افزود: رویه ما همان رویه قبلی است با این تفاوت که میزان شفافیت باید بیشتر شود، آن هم شفافیت واقعی، نه شفافیت شعاری!
وی در ادامه افزود: از کسانی که سابقه کار دارند و خوب کار کردهاند باید استفاده شود، لزومی ندارد از فردی که دارای سابقه کاری مناسب است استفاده نشود.
* شفافیت؛ از شعار تا عمل
شفافیت یکی دیگر از موضوعاتی بود که مدیریت شهری پنجم بر آن تاکید داشت اما این موضوع بیش از چند ماه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفت و عملا به مرور زمان به فراموشی سپرده شد، این در حالی است که رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: زمانی که به شورا رفتم هیچ کسی را به عنوان همراه با خودم نبردم، کار من بر پایه شفافیت است و نیازی نیست حتی آبدارچی خودم را هم خودم بیاورم، از تمام افرادی که در حال حاضر به صورت فعال مشغول به کار هستند استفاده خواهیم کرد. مهدی چمران درباره شخصیت شهید چمران هم گفت: شهید دکتر چمران بسیار احساسی و صمیمی بود و نسبت به من احساس محبت میکرد، زمانی که در منطقه احساس خطر میکرد، مرا از منطقه دور میکرد. او اگر زنده بود، به من رای میداد. وی درباره برنامههای شورای ششم افزود: برنامهریزی کردهایم و در وهله اول همه پروژههای نیمهتمام را تمام خواهیم کرد. چمران در واکنش به اینکه نیروهای مازاد در شهرداری زیاد است، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در کل شهرداریهای کشور وجود دارد، برخی شهرداریها قومی- قبیلهای هستند و فردی که سر کار میآید گروهی را با خود میآورد، لذا این روش صحیحی نیست و بهشخصه من این اقدام را نمیپسندم. وی افزود: به عقیده من نیروی کافی در شهرداری وجود دارد مگر اینکه بخواهیم نیروهای مدیریتی در ردههای بالا و متخصص را تعیین کنیم، باید شهرداریها از نیروهای خود کار بکشند و عمل بخواهند.
* ارتباط من با آقای رئیسی خوب است
وی در پاسخ به نحوه ارتباط خود با رئیسجمهور منتخب، گفت: ارتباط من با آقای رئیسی از زمان حضور او در آستان قدس بسیار صمیمی و گرم بوده است. چمران در واکنش به اینکه آیا کاندیدای ریاست شورای شهر تهران خواهید شد یا خیر، گفت: این امر بستگی به تصمیم اعضای شورای شهر دارد.
ارسال به دوستان
قالیباف در بازدید از شهرک دارویی برکت:
واکسن کووایران برکت غم نان و جان را از بین میبرد
عدم تعهد در قبال صادرات واکسن کرونا به ایران در زمان مقرر توسط برخی تولیدکنندگان خارجی این دارو نگرانیهایی را برای مردم و کادر پزشکی ایجاد کرده، چرا که زمان تزریق دوز دوم این نوع واکسن مدتی است فرا رسیده است. با این وجود اما رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) دیروز اعلام کرد «تا پایان پاییز برای کل ایران واکسن کرونا تولید میکنیم».
محمد مخبر با اشاره به ظرفیت داخلی برای تولید واکسن کرونا گفت: ظرفیت تمام نخبگان ایرانی برای تولید واکسن «کوو ایران برکت» بهکار گرفته شد. به گزارش «وطنامروز»، مخبر دیروز در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از شهرک دارویی برکت با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای شیوع کرونا با تولید ماسک و دیگر اقلام مورد نیاز کشور در شرایط تحریمی وارد میدان شد، اظهار داشت: در تولید واکسن کار بسیار جدی و فنی زیادی انجام شد. وی افزود: ظرفیتهای نخبه کشور برای تولید واکسن بهکار گرفته شد و از 6 مسیر کار تولید واکسن را با حمایت از نخبگان دنبال کردیم. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) با بیان اینکه همه مسیرهای تولیدی که برای واکسن در کشورمان دنبال شد در حال حاضر به کشت انسانی رسیده است، اضافه کرد: تمام تستهای انسانی واکسن کرونای داخلی انجام شده است و این واکسن از مزیتهای بالایی به نسبت دیگر واکسنهای تولیدشده برخوردار است. وی با ابراز اینکه «بهنظر من ما میتوانیم تا پایان پاییز کشور را کاملا از لحاظ واکسن تأمین کنیم»، ادامه داد: این واکسن با قابلیتهایی که دارد میتواند به کشورهای همسایه که متقاضی هستند صادر شود. مخبر با اعلام اینکه «تا موقعی که تزریق واکسن تمام مردم کشور را تمام نکردهایم، حتی یک واکسن صادر نمیشود»، ادامه داد: درباره این موضوع مصمم هستیم و به هیچ وجه اجازه چنین کاری داده نمیشود. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه «در توزیع واکسن هیچ دخالتی نداریم»، اضافه کرد: هدف ما فقط تولید و رفع نیاز داخل است و در این زمینه تمام تلاش خود را انجام میدهیم. وی با ابراز اینکه طی ۲ الی ۳ ماه آینده هر واکسنی که مورد نیاز باشد در بازار داخلی برای مصرف وجود خواهد داشت، اظهار کرد: واکسنهای تولید داخل با تنوع مختلف در اختیار مردم قرار میگیرد و برخی واکسنها با درصد بالایی از لحاظ تأثیرگذاری در کشور تولید میشود.
* تقدیر رئیس مجلس از مجموعه سازندگان واکسن «کوو ایران برکت»
رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در جریان بازدید از شهرک دارویی برکت و در جمع مدیران و مسؤولان بنیاد برکت انقلاب اسلامی، گفت: این افتخار بزرگ و کار ملی و عظیمی که به دست جوانان تربیتشده در مکتب امام و مکتب جهاد و شهادت و مکتب حاجقاسم سلیمانی خلق شده، بیشک جای تقدیر و تشکر دارد. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه این حماسه با وجود همه محدودیتها و تحریمها، کشور ما را در میان معدود کشورهای دنیا قرار داده است که توانسته تکنولوژی تولید واکسن را از صفر به دست بیاورد، افزود: این جوانان «ما میتوانیم» را معنا کردهاند و امروز این دستاورد موجب شده است هم افرادی که از توان و تمکن مالی برخوردارند و هم کسانی که در مناطق دورافتاده و روستایی دچار محدودیت هستند، از آن بهرهمند شوند. تا پایان پاییز این واکسن در اختیار همه قرار میگیرد تا انشاءالله این واکسن ایرانی هم جان مردم را نجات دهد و هم نان مردم را. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من باور دارم این کشور با یک برنامه ۵ ساله در همین شرایط سخت تحریمی میتواند به ثبات و آرامش برسد، گفت: البته باور این موضوع برای خیلیها سخت است اما با توکل به خدا و اراده واقعی، این کار شدنی است. وی ادامه داد: اگر یک جوان با اخلاص ایستادگی کند و کارش را درست انجام دهد، کار نشد ندارد و «ما میتوانیم» تفسیر میشود. رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ملت با شرکت در انتخابات، مسؤولیت ما را بیشتر کرد و ما وظیفه داریم بدون تقسیم جامعه و گرایشبندیهای سیاسی، با افتخار خدمتگزار مردم باشیم و مسائل اقتصادی نظیر بورس، اشتغال، ازدواج و معیشت را با وجود همه سختیها، با همدلی و همکاری بین قوا و کمک مردم حل کنیم. قالیباف تصریح کرد: ما خدمتگزار مردم با هر سلیقهای هستیم و وظیفه خود میدانیم چه برای کسانی که در انتخابات شرکت کردند و چه برای کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، نوکری کنیم. وی در پایان با تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: تقارن میلاد باسعادت ثامنالحجج با این جلسه علمی و بابرکت را به فال نیک میگیرم و به جوانان و همچنین بزرگان و زحمتکشان بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خداقوت و عرض خسته نباشید میگویم.
ارسال به دوستان
نقشه راه «هدایت نقدینگی به سمت تولید» اصلیترین مأموریت اقتصادی دولت سیزدهم
نقدینگی در انتظار هدایت
سیدامیرحسین موسوی: در حالی که آخرین آمارها حکایت از عبور نقدینگی از ۳6۰۰ هزار میلیارد تومان و رشد قابل توجه پایه پولی دارد -که زنگ خطری برای اقتصاد کشور است- رئیسجمهور برگزیده هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش نرخ مالیات تولید را از جمله برنامههای اصلی دولت خود اعلام کرد. با نگاه به سیاستهای هدایت اعتبار در سالهای اخیر مشاهده میشود که به جای اتخاذ سیاستهایی به منظور جهش تولید، نقدینگی موجود در اقتصاد کشور، بستری برای سوداگری و دلالی شده است. تازهترین گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی تا پایان اردیبهشت سال جاری بیانگر این است که حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده و پایه پولی نیز در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بیسابقه بوده است. «وطنامروز» در این گزارش به این موضوع میپردازد که هدایت نقدینگی چگونه امکانپذیر است و چرا باید جزو اصلیترین راهبردهای دولت سیزدهم قرار بگیرد.
نقدینگی همواره در بازار داراییها و بخشهای غیرمولد سرگردان است زیرا این بخشها ریسک کم و سودآوری بالایی دارند، در حالی که تولید پرریسک است و سودآوری کم دارد و برای هدایت نقدینگی به این سمت باید تولید کشور کمریسک و سودآور شود که در این زمینه به ۲ سیاست ایجابی و سلبی نیاز است.
سیاستهای ایجابی معطوف به فعالیتهای مولد است که شامل مواردی چون امنیت اقتصادی، بهبود محیط کسبوکار، تقویت رقابتپذیری اقتصاد، بهبود محیط اقتصاد کلان ایران، انحصارزدایی و فسادزدایی است و باید هم مسؤولان و هم فعالان اقتصادی به یک دیدگاه مشخص برسند و صدای فعالان اقتصادی به صورت شفاف شنیده شود. سیاستهای سلبی برای فعالیتهای غیرمولد اعمال میشود که در این زمینه باید از فعالیتهای مخل تولید، مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات ثروت اخذ شود تا موجب تقویت شفافیت، رصد جریان گردشهای مالی و پولی کشور و کاهش جذابیت فعالیتهای غیرمولد و سوداگری افراطی شود. ریلگذاری برای هدایت نقدینگی باید با فوریت و جدیت در سیاستهای مالیاتی، شفافیت پولی و مالی و بهبود محیط اقتصاد کلان صورت گیرد.
* آیا هدایت نقدینگی ممکن است؟
یکی از خطاهای رایج در مساله هدایت نقدینگی، فهم نادرست از نقدینگی است. نقدینگی یعنی سپردههای بانکی به علاوه اسکناس. عامه مردم، مقامات سیاسی و حتی برخی اقتصاددانان فکر میکنند سپردهها یا همان نقدینگی، پولی است که ما نزد بانک بردهایم و حالا در اختیار بانک است، پس میتوان به تخصیص دوباره آن پرداخت. واقعیت این است که نقدینگی (سپردههای بانکی) فقط یک سند بدهکاری است؛ یک کاغذ یا عدد که نشانگر تعهد بانک به صاحب آن است. پشت این نقدینگی هیچ چیزی در بانک موجود نیست. دقیقا مانند یک چک که شخصی صادر کرده و به دیگری داده تا از او کالا و خدمات بخرد. سپرده، چک بانک است. بانک چک کشیده و آن را به مردم داده. پشت این چک یک «موجودی قابلتخصیص» وجود ندارد. ما پولی را از بیرون سیستم بانکی به داخل آن نبردهایم، بلکه چکی را که بانکها علیه خود صادر کردهاند پیوسته دست به دست میکنیم. هیچ پول قابلتخصیصی وجود ندارد.
هدایت نقدینگی تنها یک معنا میتواند داشته باشد و آن انتقال سپرده بین افراد است. عدهای هستند که ارزش تعهدات بانک به آنها زیاد است؛ همان سپردهگذاران. در مقابل عدهای هستند که نیازمند پول برای بهکارگیری در تولید هستند. هدایت نقدینگی یعنی گروه اول، کاغذ یا عدد دال بر تعهد بانک به خود (سپرده) را به گروه دوم انتقال دهد. پس هدایت نقدینگی بیمعنا نیست. شاید این بیان که نقدینگی موجود، امکان برداشتن از جایی و بردن به جایی دیگر ندارد، درست باشد اما امکان هدایت و بهینهسازی گردش پول موجود در اقتصاد که همان «هدایت نقدینگی» است وجود دارد، بدون اینکه نیاز به خلق پول جدید وجود داشته باشد؛ بنابراین هدایت نقدینگی امکانپذیر است و معنای دقیق آن، بهینهسازی گردش پول موجود در اقتصاد است، لذا میتوان با سیاستهایی، از سرعت مازاد و گردش غیرمولد پول موجود کاست و این گردش را بهینه کرد تا منجر به رشد اقتصاد و کاهش فعالیتهای مخرب شود.
تغییر ترکیب سپردههای بانکی: اگر بخشی از جامعه که حسابهای کوتاهمدت بانکی دارند و بابت آن سود میگیرند، در عین حال که میتوانند منابع حساب خود را در هر بخش دیگری سرمایهگذاری و هزینه کنند، این امکان را پیدا کنند که با سودی قابل توجه سپرده کوتاهمدت خود را به سپرده بلندمدت تبدیل کنند، در این شرایط امکان جابهجایی نقدینگی برای افراد کاهش یافته و در واقع سرعت گردش پول کاهش مییابد.
تغییر ترکیب دارندگان دارایی: در صورتی که با وضع مالیات بر عایدی سرمایه- به عنوان مثال در بازار مسکن- سوداگران و ملّاکان ملزم شوند در خرید و فروش خانههای غیراصلی خود مالیات بپردازند، دیگر این بازار برایشان سودده نخواهد بود؛ لذا املاک خود را عرضه میکنند تا از بازار خارج شوند. در این شرایط، افراد صاحب نقدینگی و متقاضی خرید مسکن اول که مشمول مالیات نمیشوند، وارد این بازار میشوند. در محل سپردههای بانکی، سپرده متقاضیان مسکن اول به ملاکان منتقل شده و این افراد، به دنبال محل دیگری برای کسب سود میروند؛ بنابراین این حالت نیز یک نوع هدایت نقدینگی است که طی آن ترکیب دارندگان دارایی تغییر کرده؛ عادلانهتر شده و سرعت گردش غیربهینه پول نیز کاهش مییابد.
تغییر ترکیب سرمایهگذاریها: اگر علاوه بر سپردهگذاری بلندمدت، این امکان برای صاحبان سپردههای کوتاهمدت ایجاد شود که منابع خود را از طریق صندوق پروژه یا سازوکارهای دیگر، در پروژههای کلان سرمایهگذاری کرده و از سود آن بهره ببرند، در این شرایط، گردش پول در اقتصاد یک مرحله بهینهتر شده و صرف اقدامات مفید میشود. هر چند نقدینگی در این حالت از حساب فرد به حساب صاحب شرکت میرود اما وی میتواند با خرید کالای مورد نیاز از محل نقدینگی، پروژه را تکمیل کرده و ضمن اشتغالزایی، درآمد بیافریند.
* ریلگذاری برای هدایت نقدینگی
ایجاد جذابیت در سپردههای بلندمدت: پیشنهاد میشود سود سپردههای کوتاهمدت حذف شده یا حداقل تمایزی محسوس بین بازده سپرده بلندمدت با سپرده کوتاهمدت ایجاد شود. به عبارتی لازم است سپرده بلندمدت جذابیت و سودآوری بیشتری داشته باشد تا هم صاحبان سپرده، برای سرمایهگذاری دوره بلندمدتتری را انتخاب کنند و هم بانک، بتواند برای انتخاب بخشهای مدنظر جهت سرمایهگذاری برنامهریزی کند.
استفاده از ابزارهای مالیاتی در بازارهای موازی تولید: یکی از مهمترین ابزارهایی که در این باره در اختیار قانونگذار بوده و در مسیر این هدف بخوبی میتواند از آن بهره ببرد، «مالیات» است؛ به طوری که میتوان آن را در فعالیتهای اقتصادی که سفتهبازی را ترویج میکند، افزایش داد و فعالیتهای مولد اقتصادی را از طریق کاهش مالیات تشویق کرد.
ایجاد سازوکار سرمایهگذاری در پروژههای کلان برای عموم جامعه: پروژههای کلان نفت و گاز و زیرساختهای عمرانی کشور ۲ نمونه از این موارد است که طبق بررسیهای انجامشده، در مجموع حداقل به ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی نیاز دارد که تأمین آن از طریق بودجه دولت یا سرمایهگذاری خارجی (به دلیل ریسکهای بالای آن)، امکانپذیر نیست. در این زمینه پیشنهاد میشود دولت با تشکیل صندوق پروژه به عنوان یک سازوکار اجرایی برای پروژههای کلان نفت و گاز و همچنین تدوین قراردادهای همکاری با استفاده از روشهای مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) برای پروژههای عمرانی، نقدینگی موجود در جامعه و سرمایههای خرد و نیمه خرد مردمی را به سمت این قبیل فعالیتها هدایت کند.
بهرهگیری از ظرفیت بازار سرمایه و بورس در هدایت نقدینگی: جمعآوری سرمایههای خرد مردمی و بهکارگیری آن در پروژههای تولیدی و خدماتی در یک محیط شفاف و کارا، یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه در کشورهای مختلف از جمله ایران است. از طرف دیگر، طراحی و معرفی بیشتر ابزارهای جدید برای تأمین مالی در بازار سرمایه و ایجاد سهولت در جذب منابع از این بازار، میتواند جایگاه آن را ارتقا دهد. این در حالی است که متنوع کردن ابزارهای تأمین مالی، روانسازی صدور مجوزهای تأمین مالی و فرهنگسازی جهت استفاده از ابزارهای جدید تأمین مالی، راهکار رونق بیشتر تأمین مالی از بازار سرمایه است.
* اثرات هدایت نقدینگی
حل مشکل رشد نامتوازن و مخرب نقدینگی: با کاهش تدریجی نرخ سود در اقتصاد و به تبع آن، واقعی شدن نرخ سود بانکی، چرخه ویرانگر افزایش نقدینگی از محل پرداخت سودهای موهوم در شبکه بانکی متوقف شده و به جای آن، فرآیند خلق پول در اقتصاد تنها در پرداخت تسهیلات به فعالیتهای سودمند (با فرض اصلاح و سلامت نظام بانکی) فعال خواهد بود که با بازپرداخت اقساط تسهیلات و محو پول، عملا نقدینگی در وضعیت متعادلی نسبت به بخش واقعی اقتصاد قرار میگیرد.
کاهش نرخ بیکاری: با فعال شدن طرحها و پروژههای اقتصادی مختلف و بویژه طرحهای کلان توسعهای در کشور از این طریق، نخستین اثر مطبوع که آناً توسط مردم در اقتصاد قابل لمس است افزایش اشتغال افراد و به تبع آن کاهش بیکاری خواهد بود.
حل معضل بدهیهای دولت: با تبدیل بدهی موجود دولت به اوراق بهادار (اوراق بهادارسازی بدهی دولت)، عملا مطالبات موجود بخشهای مختلف اقتصادی از دولت که حداقل 700 هزار میلیارد تومان برآورد میشود با تبدیل به تعهداتی در آینده برای آن، تسویه میشود.
کمک به حل ناترازی بانکها و بحران نظام بانکی: هدایت نقدینگی در اقتصاد از چند طریق میتواند به حل بحران نظام بانکی در اقتصاد و مشکل ناترازی بانکهای تجاری کمک کند.
ارسال به دوستان
نقش ضعف و بیتدبیری وزارت امورخارجه در تأمین امنیت انتخابات و ماجرای حمله به هموطنان ایرانی رأیدهنده در خارج از کشور
غیرت و بیغیرتی
گروه سیاسی: حمله به رایدهنده ایرانی در شهر بیرمنگام انگلستان را میتوان تکمیلکننده پازل حملات به اماکن دیپلماتیک ایران در کشورهای خارجی طی سالهای اخیر و نمادی دیگر از ناکارآمدی دولت فعلی در حفظ و صیانت از منافع جمهوری اسلامی در خارج از کشور دانست.
به گزارش «وطن امروز»، دولتهای یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی تنها دولتهایی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بودند که دال مرکزی گفتمان خود را حول محور مسائل سیاست خارجی علیالخصوص تنشزدایی و رابطه با غرب برای حل مشکلات داخلی و رفع تحریمها قرار دادند و توانستند به واسطه همین شعارها، نظر و رای اکثریت مردم را به خود جلب کنند. با این حال آخرین روزهای روی کار بودن دولت دوازدهم یکی از ضعیفترین برهههای دیپلماسی ایران را به نمایش گذاشته است؛ ضعفی که مصداق عیان آن در حمله گروههای ضدانقلاب به هموطنان خارج از کشورمان که روز جمعه برای شرکت در انتخابات ریاستجمهوری راهی سفارتخانهها و کنسولگریهای ایران شده بودند به نمایش درآمد. در این زمینه انتشار تصویری که نشاندهنده توحش این گروهها و عدم مداخله جدی پلیس و نیروهای امنیتی بود با واکنشهای گستردهای در فضای افکار عمومی همراه بود، با این حال در روزهای اخیر شاهد انفعال دستگاه دیپلماسی در مواجهه با حوادث تلخ روز جمعه بودهایم؛ انفعالی که البته چندان جدید نبوده و در 8 سال گذشته به اشکال متعددی شاهد آن بودهایم.
هر چند دولت روحانی در ابتدای شکلگیری خود وعدههای بزرگی در زمینه سیاست خارجی و برداشتن تحریمها میداد اما اکنون در آخرین سکانسهای حضورش در صحنه سیاسی کشور، فراتر از پابرجا ماندن تحریمها شاهد عادیسازی حمله به اماکن دیپلماتیک کشورمان در اروپا و حتی دادگاهی کردن دیپلماتهایمان هستیم. هجدهم اسفندماه سال 96 بود که عدهای از طرفداران یک فرقه انحرافی به سفارت ایران در لندن حمله کردند و این مکان را 3 ساعت به اشغال خود درآوردند. این افراد با ورود به محوطه و بالکن سفارت ایران در لندن پرچم ایران را پایین کشیده و پرچم گروه خود را به نمایش گذاشتند. پیش از این نیز بهمنماه سال 93 منافقین به این مکان حمله و با ورود به بخش کنسولی سفارت ایران در لندن اقدام به خرابکاری کردند. تعرض دیگر به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران شهریورماه 97 در پاریس رخ داد. اما یکی از مهمترین و پرسر و صداترین تعرضات به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق رخ داد. در ۲ سال گذشته به طور متعدد اماکن دیپلماتیک متعلق به جمهوری اسلامی ایران مورد تعرض شورشیان و مخالفان ایران قرار گرفت. حملات به کنسولگریهای ایران در بصره، نجف و کربلا از نمونههای این تعرضات بود. این موارد تنها نمونههایی از افزایش تعرضات به اماکن دیپلماتیک ایران در خارج از کشور بود. افزایش این حملات نشاندهنده این است که در دیدگاه مهاجمان، آسیب رساندن به این اماکن هزینه چندانی برایشان نخواهد داشت و از جانب دیگر برخی کشورها بویژه کشورهای غربی از وظیفه خود نسبت به حفاظت از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران کوتاهی کرده و در قبال این کوتاهی پاسخ درخوری دریافت نکردهاند.
ناکارآمدی دولت در حوزه سیاست خارجی تنها به حفاظت از اماکن دیپلماتیک برنمیگردد، بلکه در حفاظت از حقوق و امنیت شهروندان ایرانی ساکن خارج از کشور نیز کوتاهیهای جدی صورت گرفت. در روز انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم، تصویری از حمله و ضرب و شتم خانمی که قصد شرکت در انتخابات را داشت توسط عدهای از اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران منتشر شد؛ رویدادی که پیش از این سابقه نداشت و اتفاقی جدید بود. تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در نزدیکی مراکز رایگیری و خطاب کردن رایدهندگان با الفاظ زشت نیز از اعمال بیسابقهای بود که واکنشهای بسیاری را برانگیخت. به گفته برخی منابع، در برخی مراکز رایگیری، رایدهندگان از درهای جنبی و غیراصلی وارد سفارت جمهوری اسلامی شدند. پیش از این نیز گفته شده بود که وزارت امور خارجه تمهیدات لازم برای انجام رایگیری که حق تمام شهروندان ایرانی است، صورت نداده است. این امر حتی واکنش رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. ایشان در سخنرانی خود در چهارشنبه هفته پیش فرمودند: «در گزارشهای مربوط به خارج از کشور به بنده گزارش شده است که در برخی از کشورها - شاید تعداد زیادی از کشورها- آمادگیهای لازم به نحو مطلوب فراهم نشده؛ اینجور میگویند. من از وزارت کشور و وزارت خارجه جداً مطالبه میکنم و میخواهم که این قضیه را دنبال کنند و چون وقتی باقی نیست، نگذارند در این کشورها، آن ایرانیهایی که علاقهمندند در رایگیری شرکت کنند [معطل] بمانند».
این موارد تنها مصادیقی جزئی از روندی بود که در این ۸ سال رقم خورد. طی این روند نهتنها شعارهایی مثل بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی تحقق پیدا نکرد، بلکه شاهد کاهش هزینه هر گونه تعدی به شهروندان، دیپلماتها و اماکن دیپلماتیک کشورمان در خاک اروپا بودیم.
با این اوصاف، شاید در بازه کوتاهمدتی که تا پایان دولت دوازدهم باقی مانده است، صیانت از حقوق شهروندان و اتخاذ موضع قاطع علیه دولتهای غربی که مانع شکلگیری حوادث تلخ روز جمعه نشدند کمترین و البته آخرین ماموریتی باشد که دستگاه دیپلماسی نسبت به آن اهتمام ورزد.
***
وزارت امور خارجه پیگیر حقوق پایمال شده ایرانیان خارج کشور باشد
عباس گلرو*: ایرانیان خارج از کشور همگام با سایر هموطنان خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، مشارکتی جدی و اثرگذار داشتند که جا دارد از همگی این عزیزان تشکر کنم. متاسفانه در این دوره از انتخابات شاهد رفتارهای اهانتآمیز و ایذایی از سوی برخی معاندان ضدوطن علیه هموطنان خودشان آن هم در دیار غربت بودیم؛ عملی که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی و وجدانی نداشت. ما نمایندگان مردم ایران ضمن محکومیت این گونه رفتارها و ابراز همدردی با هموطنان خارج از کشور، پیگیر احقاق حق این عزیزان از مجاری قانونی هستیم. وزارت امور خارجه موظف است با استفاده از ابزار حقوق بینالملل و بازخواست از دولتهای میزبان که در حفاظت و تامین امنیت ایرانیان رایدهنده در خارج از کشور، اهمال و کوتاهی کردند، آزاردهندگان هموطنان ایرانیمان را مورد پیگرد قانونی قرار بدهد. این دست وقایع را به حق میتوان نوعی حرکت تروریستی نامگذاری کرد که ناقض همه قوانین پذیرفته شده بینالمللی است.
* رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس
***
اهمالکاری وزارت امور خارجه در ایمنسازی مسیر رأیدهندگان خارج از کشور
فداحسین مالکی*: ضدانقلاب خارجنشین از حضور ایرانیان غیوری که متعهدانه با احساس مسؤولیت نسبت به سرنوشت هموطنان خود، در انتخابات شرکت کردند، خشمگین شده و با هتکحرمت این عزیزان حتی دست به ضرب و شتم آنان زد. متولی حقوق ایرانیان خارج از کشور، وزارت امور خارجه است و قطعا این وزارتخانه باید پاسخگوی اهمالکاریها و قصورهایی که راه را برای بروز این حوادث باز کرد، باشد.
ما در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی پیگیر این موضوع هستیم و به وزارت امور خارجه هم تاکید کردهایم اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به دولتهایی که این وقایع در خاک آنها اتفاق افتاد، باید ابلاغ شود. آنگونه که ما بررسی کردهایم، برخی سفارتخانهها و کنسولگریها در پیشبینی و تمهید مقدمات امنیتی لازم برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری کشورمان، اهمال کردهاند. این سفارتخانهها باید هماهنگیهای لازم را با پلیس و نیروهای حافظ امنیت در محل مربوط انجام میدادند و بعد از وقوع حادثه نیز با ارائه گزارش به نهادهای مسؤول آن کشور، فیالفور برای برخورد با آن عناصر اقدام میکردند.
به هر حال سفارتهایی که این وقایع پیرامون آنان رخ داده، نمیتوانند خود را از اهمالکاریهای صورتگرفته در ایمنسازی مسیر رایدهندگان مبرا کنند و باید در این باره پاسخگو باشند.
هماکنون نیز نهادهای مسؤول باید با ارائه گزارشات و مستندات لازم، پیگیر برخورد با افراد خاطی که به حقوق هموطنانمان در خارج از کشور تجاوز کردند، باشند و برخوردی با این موضوع داشته باشند تا به هیچ وجه در آینده شاهد تکرار اینگونه حوادث نباشیم.
* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
ارسال به دوستان
در ادامه حمله به مناطق مختلف افغانستان نظامیان طالبان دیروز به کمربند امنیتی شهر مزارشریف رسیدند
افغانستان در هراس طالبان
گروه بینالملل: طی 2 ماه گذشته بر اثر حملات موسوم به «بهاره» طالبان به شهرهای افغانستان در مناطق مختلف این کشور، بیش از 100 شهر از کنترل دولت خارج شده و مناطق تحت درگیری به بیش از 50 درصد از وسعت خاک افغانستان رسیده است؛ وضعیتی که نشان ضعف دولت مرکزی در مدیریت وضعیت موجود است.
* طالبان پشت دروازههای مزار شریف
به گزارش «وطنامروز»، منابع خبری بامداد دیروز اعلام کردند نیروهای طالبان ۶ شهر را در ولایات (استانهای) بلخ، قندوز و اورزگان افغانستان تصرف کردند و بعدازظهر روز دوشنبه نیز تعدادی از افراد این گروه از کمربند امنیتی شهر مزارشریف عبور و عکسی از حضور خود در دروازه ورودی شهر در فضای مجازی منتشر کردند. به دنبال انتشار این تصویر، شماری از فرماندهان سابق جهادی، نمایندگان مجلس و مردم خود را برای دفاع از مزارشریف آماده کردند. این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان عصر دیروز در تازهترین اطلاعیه خود اعلام کرد طالبان از حومه شهر مزار شریف عقب رانده شده است. در همین ارتباط «محمدافضل حدید» رئیس شورای استانی بلخ در گفتوگو با رسانههای محلی افغانستان تایید کرده بود که طالبان از کمربند امنیتی شهر مزار شریف عبور کرده و جنگ در حومه شهر جریان دارد. در همین حال خبرگزاری افق اعلام کرد «عطا محمد نور» والی سابق بلخ از حامیانش خواسته است برای جلوگیری از ورود طالبان به مزار شریف و مقابله با نیروهای طالبان بسیج شوند. وی همچنین اعلام کرد که برای دفاع از مردم به مزار شریف خواهد رفت. بسیج مردم علیه طالبان در استانهای جوزجان، فاریاب، تخار، بغلان، پروان و قندوز نیز از چندی قبل آغاز شده و پس از رسیدن طالبان در حومه مرکز این استانها مردم برای دفاع از شهر آماده شدند. تسلط طالبان بر تعدادی از شهرها طی یک ماه گذشته و تصرف تعدادی از مقرهای فرماندهی پلیس باعث شده که مردم خود را برای دفاع از شهرها آماده کنند. «میررحمان رحمانی» رئیس مجلس افغانستان روز دوشنبه در نشست علنی مجلس از دولت خواست که برای مردم سلاح و تجهیزات نظامی فراهم کند تا آنها در کنار نیروهای امنیتی از شهر و روستاهای خود دفاع کنند. وی در نشستی که دیروز با رئیسجمهوری و فرماندهان جهادی سابق در کاخ ریاستجمهوری برگزار شد از غنی خواست با بسیج عمومی از کمک مردم برای دفاع از شهرها کمک بگیرد. نکته قابل تامل اینکه در چنین شرایطی که گفتوگوهای صلح به بنبست رسیده و طالبان هم به پیروزی از راه جنگ در افغانستان باور دارد، آمریکا از محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله دعوت کرده است که به آمریکا سفر کنند. بر اساس گزارش تلویزیون ملی افغانستان قرار است محمداشرف غنی رئیسجمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه آینده عازم آمریکا شوند.
* نقش نیروهای نفوذی در سقوط شهرها
برخی آگاهان نظامی و سیاسی بر این باورند که دستهای پشت پرده و برخی حلقههایی از درون دولت در سقوط شهرها نقش دارند. «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه با پایگاه خبری طلوعنیوز گفت دلیل سقوط شهرها وابسته شده بودن نیروهای افغان به حمایت هوایی و زمینی نیروهای خارجی است و اکنون که این پشتیبانی کم شده نیروهای دولتی شکست میخورند. به باور حکمتیار، از طرف دیگر برخی شهرها بدون هیچ مقاومتی با تمام تجهیزات به طالبان واگذار شده است که این روند نیز مشکوک و از دست داشتن افراد پشت پرده در این رویدادها حکایت دارد. نمایندگان بخش شمال افغانستان تأکید کردند درگیریها بین ۲ طرف در ۵ شهر شمال کشور نیز آغاز شده است که از شهرهای میمنه در فاریاب، تالقان در تخار، پلخمری بغلان و قندوز و مزار شریف نام میبرند.
* سقوط روزانه شهرها و راهبرد دولت
پیشرویهای نظامی اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان که پیشتر مقامات دولتی و امنیتی در این کشور آن را «عقبنشینی تاکتیکی» توصیف کرده بودند به حدی رسیده که منابع دولتی حالا از سقوط روزانه چندین شهر و کنترل مستمر طالبان بر آنها خبر میدهند. شبهنظامیان طالبان اما این فتوحات را ناشی از برتری نظامی دانسته و مدعی شدهاند طی یک ماه گذشته بر بیش از ۴۰ شهر مسلط شدهاند. طلوعنیوز با استناد به آمارهایی که از منابع خود دریافت کرده یادآور شده که طی ۲ ماه اخیر حدود 60 شهر یا به دست طالبان افتاده یا کنترل آنها میان نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده است. تنها در روز دوشنبه 6 شهر در ولایتهای شمالی افغانستان به تصرف طالبان درآمدند. در قندوز یک منبع امنیتی به رسانه «سلام وطندار» گفت طالبان به شهرهای «قلعه زال» و «دشت ارچی» ولایت «قندوز» حمله کردند و نیروهای امنیتی بدون درگیری عقبنشینی کردند. در بلخ یک منبع دولتی دیگر خبر داد شهرهای «شولگره» و «کشنده» ولایت بلخ در حمله طالبان سقوط کرده و تمام مناطق آن به تصرف این گروه درآمده است. در بغلان «شمس الحق بارکزی» معاون شورای ولایتی بغلان به رسانه «جمهور» گفت: شهرهای «جلگه» و «دوشی» به دست طالبان سقوط کرده و هنوز از تلفات نیروهای امنیتی و طالبان اطلاعاتی نداریم. وی افزود با سقوط این ولسوالیها (شهرها)، امکان بسته شدن بزرگراه شمال به مرکز وجود دارد اما مقامات محلی هیچ برنامه و اقدامی برای بازپسگیری این شهرها ندارند.
* بازی آمریکا با امنیت افغانستان
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دیروز به خبرنگاران گفت که امکان دارد سرعت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با توجه به وضعیت و حملات طالبان کاهش یابد. با این حال سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود زمان تعیینشده برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تغییر نکرده و موعد ۱۱ سپتامبر پابرجاست اما ممکن است با توجه به وضعیت این روند تغییر کند. جان کربی گفت مقامهای نظامی وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارند و تصمیم خروج سربازان از افغانستان با در نظر داشتن این تحولات اتخاذ میشود. این اظهار نظر سخنگوی پنتاگون در حالی مطرح شده است که تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان که از 2 دهه قبل آغاز شده و تاکنون ادامه داشته منجر به ویرانی بیمانندی در تاریخ این کشور شده است. اخیرا حامد کرزی، رئیسجمهوری اسبق افغانستان با انتقاد از حضور ۲۰ ساله آمریکا در کشورش گفت: «نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان خارج میشوند و فاجعهای بر جا میگذارند». کرزی در مصاحبه با آسوشیتدپرس افزود: جامعه جهانی و آمریکا ۲۰ سال پیش با هدف مبارزه با افراطگرایی و ایجاد ثبات به افغانستان آمد اما افراطگرایی در این کشور امروز در بالاترین مرحله قرار دارد، بنابراین آنها شکست خوردهاند. کرزی همچنین در پاسخ به این سوال که مردم و دولت افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی با چه شرایطی روبهرو خواهند بود، گفت: ما بدون حضور نظامی آنها وضعیت بهتری خواهیم داشت. کرزی تاکید کرد، من فکر میکنم ما باید از کشور خود دفاع کرده و به دنبال زندگی خود باشیم، زیرا حضور آنها به ما چیزی داده که امروز شاهد آن در کشور هستیم. ما نمیخواهیم به این بدبختی و خشم که با آن روبهرو هستیم ادامه دهیم، برای افغانستان بهتر است که آنها بروند.
***
کدام مناطق در کنترل کدام گروههاست؟
بر اساس تازهترین گزارش نشریه «لانگوار ژورنال»، در پی تشدید حملات طالبان، مناطق تحت کنترل این گروه از دولت بیشتر شده و در حالی که دولت تنها 92 شهر یا ۲۳ درصد از مجموع شهرهای افغانستان را تحت کنترل دارد، ۱۰۷ شهر یا ۲۷ درصد از مجموع شهرهای افغانستان تحت کنترل طالبان است و ۱۹۹ شهر دیگر یا ۵۰ درصد از آنها نیز همچنان صحنه درگیری طالبان و نیروهای دولتی است. یافتههای نشریه آمریکایی «لانگوار ژورنال» نشان میدهد برای نخستینبار در ۲ دهه گذشته مناطق تحت کنترل طالبان از مناطق تحت کنترل دولت افغانستان بیشتر شده است.
ارسال به دوستان
نتایج اخیر تیم ملی والیبال مبادا ما را به باخت عادت دهد؟
مربی بزرگ برای خروج از بحران
امیررضا امیرینژاد: تیم ملی والیبال ایران همچنان در کسب پیروزی در رقابتهای لیگ ملتهای والیبال ناکام است. تیم ملی والیبال مردان ایران در سیزدهمین دور رقابتهای لیگ ملتها به مصاف فرانسه رفت و با نتیجه ۳ بر صفر شکست خورد تا ششمین باخت متوالی خود در لیگ ملتها را تجربه کند. ملیپوشان ایران در حالی مقابل فرانسه صفآرایی کردند که در ۱۲ بازی گذشته مقابل هلند، کانادا، ایتالیا، بلغارستان و آمریکا به پیروزی رسیده و به ژاپن، روسیه، صربستان، آلمان، استرالیا، برزیل و اسلوونی بازی را واگذار کردند. باخت ایران مقابل تیمی مانند استرالیا دور از تصور بود، چرا که این تیم تا زمان بازی مقابل ایران هیچ امتیازی در کارنامه نداشت! آخرین پیروزی ایران مقابل آمریکا رقم خود؛ ملیپوشان والیبال ایران مقابل تیم ملی آمریکا موفق شدند به پیروزی برسند و پس از آن بازی دیگر رنگ برد را ندیدند! باختهای ایران در لیگ ملتهای والیبال با دیدگاههای متفاوتی کارشناسی شده است. برخی از کارشناسان معتقدند آلکنو ترکیبهای متفاوتی را اجرا میکند و برای همین باختهای ایران رقم میخورد. گروه دیگر اعتقاد دارند ولادیمیر آلکنو نمیخواهد دست خود را برای تیمهای دیگر رو کند و برای همین، ایران بازیها را از دست میدهد. عدهای دیگر معتقدند آلکنو همچنان در حال شناسایی بازیکنان در شرایط سخت است و به عمد بازیکنان را در شرایط دشوار قرار میدهد تا کارایی آنها را زیر نظر بگیرد. این کارشناسیها تا قبل از مصاحبه میلاد عبادیپور پس از بازی با فرانسه منطقی به نظر میرسید اما عبادیپور پس از باخت مقابل فرانسه گفت: شانسی برای پیروزی در دیدار مقابل فرانسه نداشتیم. با اینگونه بازیها شانسی برای برد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم نخواهیم داشت. باید در تیم تغییراتی ایجاد کنیم تا برنده شویم. این صحبتها نشان میدهد ولادیمیر آلکنو با بحران بزرگی در تیم ملی والیبال مواجه شده است و آن هم از یاد بردن پیروزی است! شاگردان آلکنو پس از بازیهای ساده که به باخت آنها منجر شد، تمرکز خود را از دست دادند و به اصطلاح به باخت عادت کردند. به نظر میرسد آلکنو به مشکل خورده و باید راهی برای فرار از این بنبست پیدا کند. صحبتهای میلاد عبادیپور نشان میدهد آلکنو قصد دارد پیروز میدان باشد اما نمیتواند بازیها را به سود تیم ملی تغییر دهد. آلکنو مربی بزرگی بوده و افتخارات زیادی را در کارنامه خود دارد. قطعا با گذر زمان و پیدا کردن راهحلهایی توسط این مربی روس، ایران باز هم میتواند در عرصههای جهانی بهتر از گذشته بدرخشد. با بیشتر شدن شناخت آلکنو از تیم ملی والیبال و حاشیههای آن، این سرمربی میتواند قاطعانه تصمیم بگیرد که چگونه تیم را هدایت کند اما مشکل بزرگ این است که زمانی برای ساختن تیم وجود ندارد و یک ماه دیگر تیم آلکنو باید در المپیک به میدان برود؛ رویدادی که رئیس فدراسیون دربارهاش گفته بود انتظار حضور در جمع ۴ تیم پایانی را داریم. ارسال به دوستان
سیدابراهیم رئیسی در جمع زائران حرم مطهر رضوی حفظ کرامت مردم را بهعنوان شرط حضور مدیران در دولت و برقراری عدالت اجتماعی را کارویژه اساسی دولت سیزدهم دانست
عدالت دولت کرامت ملت
مردم به تحول رأی دادهاند؛تحول به نفع مردم
تحول به نفع ارزشهای انقلاب اسلامی و به نفع سفره و کسب و کار مردم
گروه سیاسی: کرامت و لزوم برقراری عدالت در سطوح مختلف، محوریترین سخنان منتخب ملت در جمع زائران حرم مطهر رضوی بود. حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی که روز گذشته راهی مشهد شده بود، در صحن پیامبر اعظم(ص) نخستین سخنرانی عمومی خود پس از پیروزی در انتخابات را ایراد کرد. وی در بخشی از این سخنرانی با اشاره به استانداردهای دولت سیزدهم، درباره امکان حضور افراد در دولت گفت: همه کسانی که در جایجای دولت مشغول به کار هستند، از وزرا گرفته تا مدیران میانی بدانند؛ قبول داشتن بنده شرط کار با بنده نیست اما حفظ کرامت مردم شرط کار کردن در این دولت است. رئیسی در ادامه واکسیناسیون عمومی را از نخستین برنامههای دولت خود دانست و گفت: از واکسن تولید داخلی و در صورت ضرورت از تولید خارجی استفاده میکنیم تا مردم احساس آرامش کنند و اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مردم دغدغهشان پایان یابد، همه اینها از اولویتهای دولت ما است.
حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی عصر روز گذشته در جمع زائران و مجاوران صحن پیامبر اعظم(ص) بارگاه منور رضوی اظهار داشت: با مدد الهی و کمک مردم و جوانان شرایط را تغییر میدهیم.
رئیسجمهور منتخب مردم بیان کرد: خدای را شاکریم که در روز ولادت باسعادت مولا و آقایمان در جوار مضجع نورانی آن بزرگوار هستیم. شکرگزار درگاه پروردگار متعال هستیم که در این مکان مقدس زائر و مجاور گردهم آمدهاند برای عرض تبریک و شکرگزاری به درگاه ذات مقدس ربوبی.
وی افزود: برای بنده به عنوان یک طلبه خدمتگزار افتخار بزرگی است که در این اجتماع عظیم عرض سلام و ادب و احترام داشته باشم به مردم عزیز مشهد؛ مردم بزرگوار خراسان رضوی و مردم بزرگوار، فهیم و زمانشناس در کشور عزیزمان در جایجای ایران اسلامی. رئیسی گفت: حضور اعزه بزرگوار در این مجلس و بویژه نماینده مقام معظم رهبری در استان و تولیت آستان قدس رضوی که بنده طلبه را مورد محبت قرار دادند و حضور تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) و نمایندگان ولیفقیه در استانها و علما و بزرگان و شما مردم سلحشور را گرامی میدارم. وی خاطرنشان کرد: موضوع بسیار با اهمیت در باب شناخت وجود مقدس امام یک شناخت شناسنامهای نیست؛ شناخت و معرفت نسبت به مقام ولایت مهم است. از حضرت بخواهیم معرفت نسبت به مقام امام را؛ شناخت مقام ولایت امام(ع) گرهها را در ذهن ما و عمل ما میگشاید و حقیقتا در پرتو نورانیت وجود مقدس حجت خدا معرفت پیدا میکنیم و آنچه را که باید مییابیم. شناخت انسان و کرامت انسان در پرتو معرفت به مقام امام است.
رئیسی بیان کرد: خداوند متعال یک کرامت ذاتی داده به انسانها و او گل سرسبد عالم خلقت است و انسان بودن سبب کرامت ذات کبریایی شده است؛ انسان بر سایر موجودات برتری دارد و این کرامت ذاتی است و به همه انسانها داده شده است اما قسم دیگری از کرامت اکتسابی است و باید انسان برایش تلاش کند و آن هم در پرتو شناخت و معرفت به حجت بالغه الهی اتفاق میافتد. کرامت اکتسابی نیاز به کار و اندیشه و فکر و اخلاق کریمه دارد. وی خاطرنشان کرد: مقام کرامت اکتسابی متعلق به همه انسانها نیست بلکه باید خود و دل و جان و اخلاق را با حجت خدا مرتبط کرد و با آیات نورانی قرآن کریم و انسانهای برخوردار پیوند زد. در پرتو این مقام انسان جایگاه پیدا میکند. در افواه کسی که مقام بخشش دارد، انسان کریمی است اما حقیقتا معنایش این نیست.
رئیسی گفت: بخشش جلوه کرامت است؛ انسان باید به مقام کرامت برسد و بعد ببخشد. شهدای ما مقام کریم داشتند و ابتدا به کرامت و سپس به شهادت رسیدند. ابتدا آماده شدند جانشان را تقدیم کنند و تمام هستی را در طبق اخلاص قرار دهند و این انسان، انسان باکرامتی است و پیامبران آمدهاند تا انسانی مثل ابوذر و سلمان و مقداد بسازند؛ انسانی که جز خدا نبیند.
رئیسجمهور منتخب تصریح کرد: معنای خدمت نیز اینگونه متفاوت میشود؛ امروز همه کسانی که در کره زمین هستند مدعی خدمت هستند اما خدمت چند رقم است؛ یک خدمت مادیگرایانه و ماتریالیستی است که نگاه منفعتگرا از خدمت ارائه میدهد و در مقابل به منافع میاندیشد. امروز میگویند هر جای دنیا باشیم محورمان منفعتگرایی است. رئیسی افزود: خدمت دوم از نوع انساندوستی است و با نگاه اومانیستی صورت میگیرد؛ میگوید دلم سوخت و کمک کردم. این بد نیست که نوع دوستی وجود داشته باشد اما ما سخن از خدمت سوم داریم که هیچ کدام از این 2 نوع خدمت نیست و آن خدمتی است برای خدا و به دیگران توجه کردن در پرتو خدادوستی. وی خاطرنشان کرد: در سیره حضرت امیرالمومنین این جنس خدمت را حتی به نصارا نیز شاهد هستیم. حضرت فرمودند نباید این نصارا را رها کرد. مگر در حکومت علی(ع) توجه نکردن به دیگران جایگاهی دارد؟ ایشان به مالک فرمودند یا مردم مسلمان هستند یا انسان هستند و باید به آنها توجه شود و به حقوق و خواست مردم توجه شود.
حجتالاسلام رئیسی تاکید کرد: در نظام اسلامی، دولت خدمتگزار مردم است نه منتگذار به مردم. در دولت اسلامی تمام کارگزاران باید خود را خدمتگزار بدانند. برخی بالاترین سخنی که در مدیریت میگویند از مشتریمداری بحث میکنند. ما سخنمان این نیست بلکه سخن ما سخن علی بن موسیالرضا(ع) است و آن دوست داشتن مردم است. امروز مدیران باید به مردم محبت داشته باشند و آنها را دوست داشته باشند. این عشق مرتبه نازل محبتالله است.
رئیسجمهور منتخب تصریح کرد: شهید مطهری فرمودند راه خدا از میان خلق میگذرد و باید از زندگی مردم گرهگشایی کرد؛ خادمان این آستان نورانی خادم هستند و باید در پرتو خدمت به این آستان نورانی کار برای مردم و زائر و مجاور صورت گیرد. در دولت هم این را همه عزیزان بدانند؛ همه کسانی که در جای جای دولت مشغول به کار هستند، از وزرا گرفته تا مدیران میانی؛ قبول داشتن بنده شرط کار با بنده نیست اما حفظ کرامت مردم شرط کار کردن در این دولت است.
حجتالاسلام رئیسی تصریح کرد: امروز همه بدانند؛ هر کسی در جای جای کشور خدمت به مردم میکند بداند؛ در کنار مضجع نورانی ولینعمت خودمان عرض میکنم باید کرامت مردم را حفظ کرد و هیچکس حق ندارد به کرامت مردم کوچکترین خدشهای وارد کند. ما در اقتصاد باید محور کارمان عدالت باشد. در این انتخابات، مردم رای به تحول دادند؛ باید در کشور تحول به نفع مردم و ارزشهای انقلاب صورت بگیرد و تحول باید به نفع سفره مردم و کسبوکار مردم باشد. خواست مردم آن است که اجازه ندهیم کوچکترین حقی از آنها ضایع شود و اجازه نخواهم داد هیچ کدام از حقوق ملت ضایع شود. وی خاطرنشان کرد: در حفظ کرامت و در اقتصاد، محور عدالت اقتصادی است یعنی تقسیم ظرفیتهای کشور بر اساس عدالت است؛ امکانات بر مبنای عدالت؛ در مسائل داخلی توجه به عدالت، در حوزه آموزش عدالت آموزشی و در حوزه مسائل اجتماعی توجه به عدالت اجتماعی و در سیاست داخلی و خارجی توجه به کرامت و در هیچ نشست و گفتوگویی نباید کرامت و عزت مردم مخدوش شود؛ در سیاست داخلی و خارجی و در نوع تعامل با دنیا، محورمان حفظ کرامت ملت ایران خواهد بود.
حجتالاسلام رئیسی در ادامه اظهار داشت: روابط ناسالم اداری و فساد و ظلم برخلاف کرامت انسان است. اینها را خلاف کرامت میدانیم؛ وقتی میگوییم دهه کرامت، باید از اینجا و فرهنگ رضوی که فرهنگ گفتمانی کشور باید باشد درس بگیریم. آموختههای امام رضا(ع) را که فرمودند اگر مردم بدانند ما چه میگوییم و نورانیت کلام ما را متوجه شوند دنبال ما میآیند، باید پیادهسازی کنیم. چه کسی باید عدالت را برپا کند؟ مردم باید فاعل این فعل باشند. امروز به عنوان خدمتگزار و امین شما عرض میکنم شما که در صحنه باشید، بدانید با مدد الهی و دست توانای شما عدالت در این کشور اجرایی خواهد شد.
وی گفت: امروز که میبینیم مردم در آسیب کرونا هستند موضوع واکسیناسیون عمومی به نحوی که ملت صیانت شود جزو برنامههای فوری ما است و از روز اول دولت این کار را با جدیت دنبال میکنیم. موضوع کرونا امروز مردم را نگران کرده؛ در برخورد با این ویروس منحوس باید برخورد جدی و همهجانبه شود؛ از واکسن تولید داخلی و در صورت ضرورت از واکسن خارجی استفاده میکنیم تا مردم احساس آرامش کنند و اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مردم دغدغهشان پایان یابد، همه اینها از اولویتهای دولت ما است.
حجتالاسلام رئیسی اظهار داشت: به نام علیبنموسیالرضا و به نام فرهنگ رضوی که افتخار خادمی دارم، بر خودم فرض میدانم آموختههای علیابنموسیالرضا(ع) و محور کرامت را در همه شئون به عنوان یک محور مورد توجه خود و همکارانم در تمام لایههای اداری کشور قرار دهم. باز هم عرض میکنم در ادوار گذشته اگر کسی مسؤول میشد، کسانی را که به او رای ندادند یا به نحوی به او محبتی ندارند، برای آنها در ادارات و سازمانها مشکل ایجاد میکردند اما ما محورمان در انتخاب همکاران شایستهسالاری است.
وی خاطرنشان کرد: باید صمیمانه تشکر کنم از عزیزانی که در شرایط کرونا رای دادند و از همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند و به بنده و دیگر نامزدها رای دادند. از مردم عزیز این استان تشکر میکنم و از عزیزانی که در روز رایگیری به دلیل اخلال در سیستم مشکل داشتند باید مسؤولان و ما عذرخواهی کنیم. از عزیزانی که در خارج از کشور در مقابل عدهای از خدا بیخبر مورد آزار قرار گرفتند باید تشکر کنم و باید از دولتهای مدعی آزادی و دموکراسی پرسید چگونه این شرایط را فراهم کردند و این باید جبران شود و مورد سوال است. خودم را خدمتگزار کسانی که به بنده رای دادند و ندادند و به سایرین رای دادند میدانم. میخواهند حضور شما را کمرنگ کنند اما حضور مردم معنادار بود و باید شکرگزار باشیم که عنایت علیبنموسیالرضا شامل حال شد و انشاءالله ما و دولتمردان با خدمت مخلصانه و بیمنت به مردم این محبت را جبران کنیم.
ارسال به دوستان
165 سال سایه ژئوپلیتیک جنگ در افغانستان
محمدرضا جوفار*: با فشار انگلستان در سال 1235 خورشیدی افغانستان از ایران جدا شد. بدون دولت-ملتسازی کشوری با وجود اقوام و مذاهب متعدد شکل گرفت که در تاریخ خود سابقه استقلال و مدیریت در سطح کشوری را نداشته است. نامگذاری آن نیز به غلط با نام افغانستان که تنها بخشی از قوم این کشور (پشتون) را تشکیل میداد از دلایل مرکزگریزی مردم این کشور است. محصور بودن در خشکی و ژئوپلیتیک بودن همسایگان نیز یکی از دلایل عدم ثبات و پیشرفت در این کشور است.
از طرفی دموکراسی وارداتی و نیمبند که بدون توجه به ساختارهای فرهنگی و ویژگیهای اجتماعی جوامع منطقه در نظام سیاسی کشورها رخنه کرده، منجر به برگزاری انتخابات چالشزایی شده است که سهمخواهیهای سیاسی از طرف اقوام و مذاهب در این کشور را به همراه داشته است. هر چند با توجه به ظلم و ستمهایی که به گروههای قومی و مذهبی در این کشور شده، افراطگرایی طالبان و آموزشهای غلط اسلامی در گذشته و همچنین نادیده گرفتن حق همه مردم در قانون اساسی این سهمخواهی سیاسی منطقی به نظر میرسد اما سازوکار آن چندان روشن و مشروع نیست. بدون شک از مهمترین علل عدم ثبات در فضای داخلی، نادیده گرفتن اقوام و مذاهب این کشور در عدالت فضایی و جغرافیایی است. مجلس لویهجرگه نیز در ایجاد صلح و ثبات در ۲ دهه گذشته توفیق چندانی نداشته است.
با اعلام خروج آمریکا از افغانستان که بنا بر اعلام دولت بایدن در شهریورماه پیش رو نهایی خواهد شد، جابهجایی قدرت در عرصه امنیت امری طبیعی است. در این زمان بازیگران متعدد به هر ریسمانی چنگ میزنند تا بر سر قدرت بیایند. ذکر این نکته ضروری است که هر گونه عدم ثبات سیاسی و حمله تروریستی در این کشور، بازی کردن در پازل آمریکاست، چرا که حمله و حضور آمریکا در ۲ دهه گذشته را مشروعیت میبخشد. راهکار ایجاد ثبات سیاسی، امنیت و صلحگرایی در این کشور، آموزشهای مدنی برای ایجاد همگرایی و به رسمیت شناختن حق همه مردم در قانون اساسی و تقسیم پستهای سیاسی بین تمام مردم این کشور و در نهایت ایجاد مسیری امن برای دستیابی به دریا است که با توجه به شرایط همسایگان این کشور، به غیر از ایران، مسیر نزدیک و باثباتی وجود ندارد.
* کارشناس جغرافیای سیاسی
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|